Верхньодніпровський район
Дніпропетровська область
тел 056-58-97-1-17
e-mail: d-kamenka@yandex.ru

вівторок, 13 січня 2015 р.

Активізація пізнавальної активності на уроках біології

 

      Однією з актуальних проблем сучасної загальноосвітньої школи є активізація пізнавальної активності. Це цілеспрямована педагогічна діяльність учителя щодо стимулювання та підвищення пізнавальної активності школяра. Пізнавальна    (навчальна) активність школярів полягає в прагненні вчитися, долаючи труднощі на шляху отримання знань, докладанні максимальних вольових зусиль та енергії в розумовій діяльності. Пізнавальна діяльність сприяє розвитку інтелектуальної сфери, оволодінню учнями основами природничо-наукових знань, методами навчального пізнання.

  З навколишнього середовища людина відбирає лише те, що є для неї найзначущим, тому треба замислитися над тим, щоб найбільш важливе та значуще давати в цікавій формі.
  Методи активного навчання мають низку специфічних особливостей:
1)        " примусова" активізація мислення, полягає в тому, що учень змушений бути активним незалежно від того, бажає він того чи ні;
2)         Самостійний творчий пошук рішення учнями, підвищений ступінь мотивації;
3)         Постійна взаємодія учителя з учнями з допомогою прямих і зворотніх звязків.
  Залежно від способу формування системи знань, умінь і навичок метод активізації пізнавальної діяльності учнів поділяють на дві групи: імітаційні та неімітаційні.
  Імітаційні методи передбачають надання учням професійних умінь та навичок і пов язані з моделюванням ігрової ситуації. Їх поділяють на ігрові та неігрові, залежно від тих умов у яких працюють учні, від ролей які вони виконують, рольових зв язків, встановлених правил, наявності елементів змагання під час виконання завдань.
  До неімітаційних методів належать: проблемна лекція, евристична бесіда, пошукова лабораторна робота, дослідницький метод, самостійна робота з навчальною програмою. Групу неімітаційних ігрових методів становлять: аналіз конкретних виробничих ситуацій, розв язання ситуаційних задач, лабораторні та практичні роботи, виконання індивідуальних завдань.
  Метод активізації пізнавальної діяльності  учнів використовую на різних етапах навчання: під час первинного оволодіння знаннями, їх закріплення та вдосконалення, формування вмінь і навичок.
       На етапі первинного оволодіння знаннями для активізації пізнавальної діяльності учнів застосовую такі методи, як проблемна лекція (10кл. Тема: " Поняття життя й структурно-функціональний підхід до розкриття його сутності",
навчальна дискусія (11кл. Тема " Сучасні погляди на виникнення життя на Землі. Космічна біологія"), пошукова лабораторна робота ( 9кл. Тема: " Вимірювання серцевих скорочень і артеріального тиску."  " Дія ферментів слини на крохмаль." " Дослідження різних видів пам яті." 10кл. Тема: " Рух цитоплазми. Явище плазмолізу та деплазмолізу в рослинній клітині." 11кл. тема: " Вивчення мінливості у рослин. Побудова варіаційного ряду та варіаційної кривої", виконання різнорівневих індивідуальних завдань: середній рівень: доповніть речення, дайте визначення; достатній високий рівні: закінчіть схему, поставте знак + проти правильних тверджень, заповніть таблицю " Будова і фінкції …систем". Метод гри частіше застосовую для учнів 7-8 класів, у старших класах використовую ігрові моменти.  Урок-гра характеризується високою активністю учнів. Я помітила, що  у роботі уроку беруть участь і найменш комунікативні учні, що сприяє їх самоствердженню. Під час гри виховується самодисципліна, взаємодопомога, готовність учнів включатися до різних видів самодіяльності, розвиваються елементи самостійності, творчості, ініціативи. Часто використовую дидактичні ігри. До системи уроків вони включаються епізодично. Наприклад під час закріплення учнями матеріалу пропоную скласти кросворд. Під час вивчення теми " Кров та кровообіг"  організовую роботу груп " Анатоми", " Фізіологи", " Кардіологи", " Гігієністи".
  Однією з активних форм  є також  конференція . Практикую проведення конференцій з таких тем: " Взаємодія людини і тварин", " Хвороби органів дихання та їх профілактикап", "Застосування біологічних знань у забезпеченні існування людства".
  Активізації пізнавальної діяльності учнів сприяє також використання  задач з екології, генетики, молекулярної біології.
    Дуже важливо, коли вчитель у своїй роботі використровує  різноманітні традиційні й активні форми і методи активізації пізнавальної діяльності. В разі їхнього цілеспрямованого застосування можна одержати гарні результати, а саме:
·           Зростає якість уроків
·           Успішне навчання учнів наближає їх до рівня їхніх реальних можливостей, зростає інтерес до навчання
·           Більш успішно формуються навички й уміння
·           Підвищуються показники рівня вихованостій освіченості учнів
·           Учень може виявити свої можливості та здібності, розвивати інтерес.
Принцип активності в процесі навчання є одним з основних, адже від того, як учитель зацікавить учня у вивченні предмета, часто залежить і вибір подальшого життєвого шляху.

Немає коментарів:

Дописати коментар