Верхньодніпровський район
Дніпропетровська область
тел 056-58-97-1-17
e-mail: d-kamenka@yandex.ru

вівторок, 14 квітня 2015 р.

Тема : „ Природа рідного краю”





 Тема : „ Природа рідного краю”

Завдання :- узагальнити знання про природу рідного краю;
                  - вивчити нові поняття: вегетативний період, екосистема,  
                  - фітонциди, штучна природа;
                  - формувати вміння вести спостереження в природі;
                  - розвивати навички поведінки в природних ландшафтах;
                  - виховувати естетичне сприйняття природи, бережне ставлення до
                     природи.

 Форма уроку:  екскурсія в природу.

Обладнання:  картки з новими поняттями, підручник.


                                  Хід  уроку

1. Підготовка учнів до екскурсії:
  а) повідомлення теми і мети уроку
  б) ознайомлення із завданням екскурсії
2.Проведення екскурсії
  а) екскурсія в кабінеті біології
  б) екскурсія на подвір”ї школи.



  Вчитель: рослини, які ростуть в кімнатах, незалежно від біологічних та декоративних  особливостей об”єднуються під загальною назвою—кімнатні рослини. За декоративними та біологічними особливостями вони поділяються на декілька груп: квітучі, декоративно-листяні, в”юнкі, ампельні.
Учні-екскурсоводи:
  Монстера делікатесна—батьківщина Центральна Америка. На уроках використовується для вивчення повітряних коренів.
  Лілія ( Еухарес)—кожного року ця рослина дарує нам білі квіти і приємний солодкий запах. Відноситься до цибулькових.
  Бегоній у класі декілька видів. Бегонія Королівська, Мохната, Фіста. Батьківщина—центральна Африка. Використовується на уроках в темі  „вегетативне розмноження листками”.
  Чарівна сестра троянди, що росте на подвір”ї , кімнатна троянда. Розмножується черешками, дуже любить сонячне світло.
  Папороть давня рослина, яка росте на подвір”ї  і в кімнаті. Легенди розповідають,що  рослина квітне в ніч на Івана Купала, але ми добре знаємо, що ця рослина не квітує ніколи в житті.
  Різновидність рослин кабінету складає декілька видів ліан. Плющ звичайний , традесканція Лоджеста, плющ восковий. Ці рослини не прихотливі , використовуються при вивченні рослинної клітини.
  Кімнатні рослини не тільки прикрашають наш побут, але й лікують різні захворювання.  Всім відомі цілющі властивості алое та каланхое, які потрапили до нас з Африки та Мадагаскару.
  Аспарагус перистий та голчастий родом зі східної півкулі, використовується при вивченні вегетативного розмноження способом поділу куща.

  Вчитель: кімнатні рослини підвищують вологість повітря, очищують від пилу. Вдень рослини поглинають із повітря вуглекислоту, виділяють багато кисню і особливо летючі речовини—фітонциди—які вбивають шкідливі бактерії.
  Давайте ж вивчати і вирощувати зелених друзів, адже вони не тільки декоративні прикраси , але й дуже корисні.

Те, що природа мати                                         Щоб не ходить всім в масці
Для вас , для них, для нас—                             Щоб вільно дихав ти
Нам треба пам”ятати                                         Щоб світ був як у казці
Щоденно, повсякчас                                          Все треба берегти.

  

                             Екскурсія на подвір”ї

Це малий невгомонний куточок землі
Де душа відпочити хотіла б.
Сад ховається тут у вечірній імлі
Ранок променем тре його тіло.



  Отже, ми знаходимося на подвір”ї рідної школи. Тут зібрані всі рослини, які ростуть на території нашого краю.
  Найпрекраснішим витвором природи є квіти. Вони як і музика, створюють піднесений настрій, окрилюють. Квіти є красою нашого життя. Вони вражають нас найтоншими пахощами, милують найрізноманітнішими кольорами. Більше 30 видів квіткових рослин налічують квітники школи.
З ранньої весни і до пізньої осені  милують вони наш зір.
--Скажіть, а чи кожна квітка квітує від весни до осені? ( відповіді учнів)

Кожна рослина має свій період розвитку, який називається вегетаційним.
  Отже, ми зустрілися з новим поняттям „вегетаційний період”—це період повного циклу розвитку рослин.
Вегетаційний період весняних квітів складає 3-4 місяці. Назвіть їх
( тюльпани, нарциси, конвалії, півонії, іриси, крокуси...)
літніх--5-7 місяців
( чорнобривці, флокс, ромашки, ехінацея, левкой, бальзамін, петунія...)
осінніх до 7-8 місяців
( айстри, хризантеми, жоржини, сальвія...)
В класі ми говорили про речовини рослинного походження , які згубно діють на бактерії, мікроорганізми. Це фітонциди. А чи можете ви назвати рослини на квітнику, які виділяють фітонциди. ( чорнобривці, хризантеми.)

  А зараз поетична сторінка. Хто зможе розповісти вірш, легенду, загадку про квіти.
                                           / повідомлення дітей/

Вчитель: Скоро настане зима, сніг накриє все навкруги, а серед квітників зеленітимуть кущі тису ягідного.
  Тис ягідний—хвойне  дерево, якому понад 16 років. Батьківщина—Кавказ, Крим, Карпати. Живе 2-3 тис. р. Деревина тису дуже цінується. Щільна з буровато-червоним ядром , яке облямовує вузька біла заболонь . Вона напрочуд красива. Але основна її перевага—міцність. З деревини виготовляли меблі, цвяхи, фундаменти для водяних млинів, гребель.  Під час оборони Хустського замку від кримського хана закарпатські ратники з тисової деревини виготовляли гарматні ядра. Але є в нього велика вада: тис дуже повільно росте і в висоту, і в ширину. Наприклад одне із старіших на Україні  тисових дерев росте в Криму, поблизу  Ай-Петрі, має вік понад 1200р. а висота його лише 10 м. Тис вважають отруйним деревом, проте правильно приготовлений настій  хвої використовують як лікувальний  засіб проти укусу гадюк.

А зараз ми перейдемо і ознайомимося з дендрарієм. Це лісова екосистема.
Що ж означає „лісова екосистема”?
 Екосистема—комплекс живих і неживих компонентів природи( лісу, степу, водоймища)
Ліс –це частина природи. Без дерев як без води чи повітря не може обійтися людина.  В нашому дендрарії зібрані деякі види плодових та декоративних дерев. Давайте разом їх перелічимо.
( каштан, береза, черемха, верба, липа, горобина, слива, груша, яблуня, горіх)
  А що ще росте в дендрарії?
-Лікарські рослини.
( чистотіл, мати-мачуха, деревій, пустинник, шпориш, кропива, звіробій...)
--Дендрарій –це насадження створені людиною. Існує поняття „ штучна природа” те ,що зроблено людиною. Нажаль, зараз людина більше шкодить природі ніж її оберігає, але все ж таки, яке значення має природа в житті людини?

Учні: Зелені рослини є життєво необхідною, невід”ємною складовою біосфери. Без них життя людей взагалі  немислиме. Адже використовуючи енергію сонця, могутні, щедрі друзі людства  утворюють крохмаль, білки, жири, вуглеводи, різні волокна, каучук, вітаміни.
  А м”ясо, молоко, шерсть. Адже ми їх одержуємо завдяки рослинам.
Зелені рослини постачають нам кисень. 










Немає коментарів:

Дописати коментар